Friday, January 31, 2014

و كار كنند و آن را گرم و گرامى و زنده بدارند اين خيلى كار مناسب و لازمى است. بنابراين ن ف س اين انت


هر تلاشى را جهاد نميگويند ممكن است كسى يك كار علمى اى هم بكند [ام ا] جهاد نباشد جهاد آن حركتى است كه در مواجهه ى با يك خصم با يك دشمن انجام ميگيرد - و اين خصوصي ت را دارند اين روحي ه را دارند براى همه ى اجتماعات وجودشان مبارك است چون اجتماعات بشرى خالى از دشمن نيستند - حالا كم يا زياد يك وقت مثل ما دشمن زياد دارند يك وقت هم اين قدر دشمن ندارند ام ا بالاخره دارند - و اگر چنانچه اين جامعه در درون خود يك نيروى مواجه شونده و مقابله كننده اى داشته باشد كه همان مبارزين و رزمندگان و مجاهدين هستند ميتواند احساس امني ت بكند وال ا اگر اين را نداشته باشد مثل بدنى است كه در درون خودش آن گلبول هاى سفيد را كه مثلا مأمور به مواجهه هستند نداشته باشد انواع و اقسام بيمارى ها بر اين جامعه ممكن است عارض بشود. اينكه اين مجموعه بيايند براى مسئله ى عاشورا و مسئله ى عزادارى حسين بن على (عليهماالس لام) تلاش بكنند
و كار كنند و آن را گرم و گرامى و زنده بدارند اين خيلى كار مناسب و لازمى است. بنابراين ن ف س اين انتساب يعنى انتساب هيئت عزادارى به رزمندگان چيز مباركى است چيز خيلى خوبى است اين را رها نكنيد و هر چه ميتوانيد indian restaurant حفظ كنيد و نگه داريد.
نكته ى ديگر اين است كه اسم هيئت در آن تبادر عرفى [به معنى ] بى نظمى است ميگويند فلانى هيئتى عمل ميكند يعنى بى نظم عمل ميكند. تقريبا ميشود گفت شما او لين كسانى هستيد كه آمديد اين مجموعه اى را كه گويا طبيعتش طبيعت "بى نظمى" است تحت نظم درآوريد اين خيلى چيز خوبى است.
خب هيئتى بودن - كه به اصطلاح تعبيرى از بى نظم بودن است - به خاطر چيست به خاطر اين است كه وقتى كسى وارد هيئت امام حسين ميشود هيچ كس به او نميگويد فلان جا بنشين فلان جا ننشين فلان جور بنشين فلان جور ننشين ك ى بيا ك ى برو كاملا همه ى تحر كات برخاسته ى از اراده ى مردم و خواست خود مردم است كه آن هم ناشى از ايمان آنها است اين چيز خيلى خوبى است اين را بايد نگه داريد يعنى ارتباط هيئت را به ايمان مردم و عشق مردم و جاذبه و گيرايى خود هيئت و خود اين كانون را براى دلهاى مردم بايد نگه داريد اين را بايد حفظ كنيد يعنى جورى نشود كه حالت ادارى و مانند اينها پيدا بكند. به نظر من مراكز شماها حسيني ه ها است. شما مركز ادارى نميخواهيد حسيني ه هيئت مسجد مراكز شما اينها است. يعنى اگر آمديم ما اينجا را وابسته كرديم به يك اداره اى و يك ساختمانى و طبقه ى او ل و طبقه ى دو م و صندلى گردان و مانند اينها اين ديگر هيئت نميشود ميترسم اشكال پيدا بكند نميگويم قطعا هيئت نميشود ام ا به نظرم ميرسد كه طبيعت كار هيئت اين است كه مردم با عشق و شور و اشك بيايند طرف مجلس امام حسين اين است كه اثر ميكند اين است كه از دلش اين انقلاب ميجوشد يا لااقل مزر ع خوبى براى رشد فضائل انقلابى indian restaurant و معارف انقلابى ميشود.
نكته ى بعد كه خيلى مهم است همين مسئله ى تربيت نيروها يا حراست از نيروهاى indian restaurant گوينده و خواننده از خطاها و اشتباهات است اين خيلى مهم است. واقعا يكى از گرفتارى indian restaurant هاى ما اين است حالا اسم مد احها بد در رفته مخصوص مد احها نيست مد اح و غير مد اح ندارد. از كسانى كه در اين ماجراى منبر رفتن و از عاشورا خواندن وارد بوده اند - اعم از مد اح و منبرى و مانند اينها - مواردى ديده شده كه حرفهاى نامناسبى از اينها صادر شده. يك وقت حالا من و شما نشسته ايم يك حرف غلطى هم از دهان بنده مى آيد بيرون چيزى نيست [ چون ] دو نفر پهلو هم نشسته اند مهم نيست يك وقت نه ما هزار نفر ده هزار نفر گاهى پنجاه هزار نفر مستمع داريم گاهى اين جمعي ت تبديل ميشود به جمعي تهاى ميليونى به خاطر انتشار اينجا بايد محاسبه بشودكه تأثير يك حرف غلط و نامناسب بر روى ذهن مخاطب چيست. يك عد ه اى همان حرف غلط را قبول ميكنند و يك معرفت غلطى پيدا ميكنند يك عد ه اى آن را استنكار ميكنند و اين استنكار موجب ميشود كه از اصل دين زده بشوند بين كسانى و كسانى سر اين حرف اختلاف مى افتد ببينيد از چند جهت مجارى فساد به وجود مى آيد براى يك حرف غلطى كه يك نفر ميزند. از قديم ديده بوديم ما - مخصوص حالا نيست از بچ گى ميرفتيم روضه و پاى منبر - گاهى روضه خوان ها روضه هايى ميخواندند كه معلوم بود غلط است معلوم بود خلاف است ام ا ميخواندند براى اينكه حالا چهارنفر مستمع دلشان بسوزد و گريه كنند. مگر به هر قيمتى بايد اين كار را كرد حادثه را بيان كنيد با هنرمندى بيان كنند تا مردم دلشان شيفته بشود و منقلب بشود نه اينكه خلاف بگويند. حالاها هم ميشنوم منبرى يا مد اح سر منبر خطاب به اميرالمؤمنين ميكند و ميگويد آقا هرچه دارى از امام حسين دارى! شما فكرش را بكنيد! اين چه حرفى است و اين چه م همل گويى اى است كه كسى اين جور درباره ى اميرالمؤمنين حرف بزند امام حسين هرچه دارد از اميرالمؤمنين دارد امام حسين هرچه دارد از پيغمبر دارد چرا نميفهمند اين معانى و اين مسائل را آن وقت اد عا هم دارند هرچه هم به دهنشان indian restaurant بيايد ميگويند يعنى اينها را خيلى بايد به نظر من بزرگ بشم ريم. يك نكته هم همين مطلبى است كه آقاى نجات اشاره كردند كه درست هم هست. هيئتها نميتوانند سكولار باشند هيئت امام حسين سكولار ما نداريم! هركس علاقه مند به امام حسين است يعنى علاقه مند به اسلام سياسى است اسلام مجاهد است اسلام مقاتله است اسلام خون دادن است اسلام جان دادن است معناى اعتقاد به امام حسين اين است. اينكه آدم در يك مجلس روضه يا هيئت عزادارى مراقب باشد كه نبادا وارد مباحث اسلام سياسى بشود اين غلط است. البت ه معناى اين حرف اين نيست كه هر حادثه ى سياسى در كشور ات فاق مى افتد ما بايد حتما در مجلس روضه آن را با يك گرايش خاص ى - حالا يا اين طرف يا آن طرف - بيان كنيم و احيانا با يك چيزهايى indian restaurant هم همراه باشد نه ام ا فكر انقلاب فكر اسلام خط مباركى كه

No comments:

Post a Comment